
З 1 травня 2025 року на території України почне діяти закон №3356-д, який змінює деякі норми для українських АЗС. Тепер вони будуть зобов’язані додавати біоетанол у автомобільний бензин.
Ці зміни не стосуються бензину з октановим числом 98 і вище та пального, призначеного для Міністерства оборони, Державного резерву і формування мінімальних запасів нафти і нафтопродуктів.
Зміни спрямовані на прискорення переходу на стійкі джерела енергії, зменшення викидів парникових газів та підтримку аграрного сектору. Як біоетанол у бензині впливає на двигун і чи зміняться ціни — зібрані основні моменти.
Біоетанол у бензині: що це таке
Поправка до закону Про альтернативні види пального встановлює, що відтепер мінімальна частка біоетанолу в бензині повинна бути не менше 5%.
Очікується, що його використання зменшить негативний вплив транспорту на природу і створить додатковий попит на товари вітчизняних фермерів.
Переваги такого рішення включають зменшення шкідливих викидів, підтримку вітчизняного виробництва та зміцнення енергетичної незалежності країни.
Біоетанол — це спирт, який виробляється з рослинних матеріалів, таких як кукурудза або цукровий буряк. Його додають у бензин для скорочення шкідливих викидів в атмосферу. Крім того, спирт є відновлюваним джерелом енергії, оскільки його виробляють з сільськогосподарських культур.
Голова консалтингової групи А-95 Сергій Куюн в коментарі Фактам ICTV пояснив, що Україна, як і багато інших країн, залежить від імпорту нафти і нафтопродуктів. Однак додавання біоетанолу може сприяти зниженню цієї залежності.
Як країна-кандидат на членство в ЄС Україна повинна приймати європейські стандарти, серед яких і використання біопального.
У країнах Європи та США біодобавки використовуються вже давно. Наприклад, в ЄС стандартом є бензин марки E10, де частка біоетанолу становить не менше 10%.
Біоетанол: вартість заправки для водіїв
Сергій Куюн зазначив, що придбання бензину Е5 може виявитися дорогим. Європейські виробники виробляють переважно пальне Е10, яке є стандартом для багатьох східноєвропейських країн.
Виробництво Е5 вимагає окремих потужностей, що веде до додаткових витрат близько 15-25 доларів на тонну (50-80 копійок на літр).
При цьому очікується, що травневе зниження цін на нафту частково компенсує ці витрати, роблячи їх непомітними.
Можливо, через зниження цін на нафту ми в травні побачимо -3 грн/л, і це залишиться непомітним, — зазначив експерт.
Як бензин зі спиртом впливає на двигун
Обов’язкове додавання біоетанолу в Європі діє понад 15 років, і там використовуються аналогічні автомобілі. Спеціаліст вважає, що заміна шкідливих компонентів для підвищення октанового числа на біоетанол є позитивною.
Новий бензин не повинен пошкодити двигун, якщо автомобіль в справному стані і не має особливостей, несумісних з біоетанолом.
Однак біоетанол гігроскопічний, поглинає воду, що може викликати розшарування паливної суміші. Це може призвести до втрати експлуатаційних властивостей. Тому контроль якості зберігання і транспортування такого бензину є вкрай важливим.
Постачальник може придбати якісний Е5, але якщо в бензовозі, резервуарі на базі або на АЗС є домішки, можливі проблеми.
Перехід на біоетанол вимагає інвестицій в інфраструктуру, навчання персоналу і лабораторії для контролю якості. Сергій Куюн сумнівається, що всі мережі готові до цих змін.
— Рекомендую не економити ці два місяці і не шукати найнижчу ціну на бензин. Ті, хто працює на якість, не будуть продавати дешево. У разі чого, поважна мережа завжди піде назустріч.
На завершення, додавання біоетанолу в бензин може суттєво вплинути на вартість пального і його екологічну безпеку, що робить його актуальною темою для всіх автовласників. Якщо ви також цікавитеся, як спростити процеси управління своїм транспортним засобом, варто ознайомитися з покроковою інструкцією по переоформленню автомобіля через Дію.